Pod pojmom dehydratácia sa označuje nedostatok tekutín v telesných tkanivách a v krajných prípadoch môže dehydrovaný človek skončiť v bezvedomí. V horúcich letných dňoch je potreba veľa a pravidelne piť. Radšej po malých dúškoch, ale častejšie.
 
Príznaky       Úplne v počiatku ľuďom začnú vysychať sliznice v ústach, ako sú ďasná a jazyk. Potom prichádza smäd, zrýchlený pulz, nasleduje celková slabosť a únava, motanie hlavy až závrate a u starších ľudí dochádza aj k zmätenosti. Pri väčšej dehydratácii sa môžu prejavovať aj kŕče a bezvedomie.
 
Prevencia      V horúcich dňoch sa odporúča obmedziť telesnú záťaž na minimum. Na priame slnko vychádzať len v ranných a večerných hodinách. Pokiaľ možno si hlavu chráňte pokrývkou hlavy a hlavne nepite kofeínové a alkoholické nápoje. Ideálne sú nesladené minerálne vody, ktoré dodávajú telu dôležité ióny, alebo čistú pramenitú, či kohútikovú vodu.
 
Príčiny          K dehydratácii dochádza, keď straty tekutín prevýšia ich príjem. Častou príčinou bývajú hnačky, vracanie, nadmerné potenie, horúčkovité ochorenia, zvýšené vylučovanie moču pri cukrovke, alebo pri ochorení obličiek.
 
Následky       Pri dehydratácii zhustne krv a zvyšuje sa tak riziko srdečných infarktov a mozgových príhod. Krv sa viac zráža, čo môže viesť k vzniku žilovej trombózy a následne k pľúcnej embólii. Znižuje sa zároveň aj prietok krvi obličkami, čo prispieva k vzniku obličkových kameňov. Obmedzením prúdenia mozgom, hrozí kolaps. Pri strate okolo 20% telesných tekutín nastupuje bezvedomie a smrť.
 
Odporúčanie            Svetová zdravotnícka organizácia odporúča tzv. rehydratačný roztok. Tento nápoj sa pripraví z jedného litra prevarenej vody, z ôsmich lyžičiek cukru, jednej lyžičky soli a z jednej šálky nesladeného ovocného džúsu. Pokiaľ pri hnačkách ešte navyše vraciate, odporúča sa tekutiny prijímať po piatich, až desiatich minútach po menších dávkach. To platí u chorých a dehydrovaných ľudí a u detí a starších ľudí, dvakrát tak.

Summary
Dehydratácia a jej vplyv na človeka
Share