Otázka, či telu nechýba zrovna horčík je veľmi zložitá, pretože aj keď sa jeho nedostatok klinicky vyskytuje často, laboratórne ho možno len ťažko dokázať. A tak veľa ľudí a pacientov trpí určitými problémami a ani nevie, že príčinou je nedostatok horčíka.
 
Príznaky:      Začiatky nedostatku horčíka sa prejavujú bolesťami hlavy, únavou, alebo migrénou. Nasleduje nepravidelný srdcový rytmus a ťažkosti s dýchaním. V poslednom štádiu môže dochádzať k svalovým kŕčom a mravčeniu v končatinách. Tieto zdanlivo rozdielne príznaky zdravotných problémov, môžu mať spoločnú príčinu, nedostatok horčíka.
 
Príčiny nedostatku horčíka:
 
Pôda  Obsah horčíka v pôde sa znižuje. Pôvodné množstvo v pôde bolo dostatočné, ale vplyvom hnojenia polí draselnými hnojivami sa toto množstvo veľmi zásadne znížilo a preto aj plodiny na tejto pôde pestované sú chudobnejšie na obsah horčíka.
 
Stravovanie    Veľký vplyv má aj zloženie nášho stravovania. Niektoré potraviny bohaté na horčík, ako sú zemiaky, obilniny a strukoviny, z ktorých sa horčík do nášho tela dostáva pomocou vitamínov a minerálov, sa stále menej objavujú na našom tanieri. Naopak sa zvyšuje konzumácia potravín bohatých na tuky a bielkoviny, ale tie práve naopak vstrebávanie horčíka utlmujú. Príjem horčíka do nášho tela spomaľujú tiež bielkoviny a vápnik obsiahnutý v mäse a mlieku.
 
Stres   Hladinu horčíka ďalej významným spôsobom ovplyvňuje stres. V dôsledku stresu sa vyplavujú katecholamíny ako je napríklad adrenalín, tým dochádza k dráždeniu enzýmových systémov, ktoré sú závislé na horčíka. Pri dlhodobom stresovom stave môže byť chronicky narušený horčíkový metabolizmus.
 
Zdroje horčíka:
Pre splnenie odporúčaného príjmu horčíka, by jeho denná dávka mala byť približne 200-400 mg. Túto dávku zaistí hlavne dostatok celozrnných potravín, strukovín a tmavozelenej, listnatej zeleniny, ako je napríklad špenát. Vhodným doplnkom horčíka sú minerálne vody obohatené práve o horčík, ako je magnézia a iné minerálne vody.

Summary